Halaman


Custom Search

Isnin, 29 Jun 2009

Hukum Minuman Dimasuki Semut


Orang kata, air yang dimasuki semut ni jika diminum bersama-sama semut tersebut, orang yang meminum’nya juga akan menjadi bodoh seperti semut. Tapi semut tu bodoh ke? Semut lebih bijak dari serangga lain sebenarnya. Apapun jom la kita tanya ustaz yang lebih mengetahui apa hukum minuman yang dimasuki semut dari pandangan Islam.

Soalan:
Bangkai semut yang masuk dalam minuman, apa hukumnya meminum air tersebut?

Jawapan:
Semut adalah binatang yang tidak mengalir darahnya. Bangkai semut adalah najis yang dimaafkan. Namun, masuk semut pada minuman itu, hukumnya ada 2 keadaan:

1) Semut masuk dalam keadaan sudah mati
Semut itu sudah menjadi bangkai tetapi jika masuk atas ikhtiar manusia, seperti memasukkan gula yang ada bangkai semut, maka air itu najis, tidak boleh diminum. Kalau masuk bukan ikhtiar manusia, contoh seperti ditiup angin selagi tidak mengubah sifat air, maka boleh diminum dengan syarat membuang dulu bangkai semut itu.

2) Semut masuk dalam keadaan hidup
Jika semut itu mati sendiri di dalam air, atas sebab ikhtiar manusia, maka air itu najis dan tidak boleh diminum. Ini boleh berlaku kerana air itu ditapis atau memasukkan gula yang ada semut, atau memasukkan air yang di dalam cawan mengandungi semut. Jika bukan dengan ikhtiar manusia, seperti ia masuk dengan sendirinya atau ditiup angin, maka tidak najis dan boleh diminum dengan syarat bangkai semut itu dibuang dahulu.

Wallahua’lam

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

erm..kurang faham lah..

Admin berkata...

Baca dengan hati2.. pasti faham :)

mrzoab berkata...

kesimpulannya:

selagi semut yg ada di dalam minuman/makanan itu masuk dengan sendirinya tanpa disengajakan oleh manusia, maka minuman/makanan itu masih boleh diminum/dimakan, tetapi buang la semut tu dulu.

tapi kalau semut tu dimasukkan secara sengaja, contohnya semut ada dalam gula, kemudian kita masukkan ke dalam minuman bersama dgn semut tu tadi, maka hukumnya adalah najis.

Tanpa Nama berkata...

nak tanye je.
kitorg bljr sains, serangga xde darah.
lgpon mase kat sekolah rendah dulu, kt sekolah agame ckp serangga bkn bangkai. so bkn najis. mcm mane nk define bangkai tu?

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid berkata...

ooo..mcm tu..

efahaz berkata...

Mohon share ye..terima kasih...

Webmaster berkata...

Xde dalil xleh nk terima bulat2

deqyah ana berkata...

hana mohon share yer.... terima kasih :)

zuhair ahmad berkata...

Jadi, air tu kena buang? Tak dikira membazir ke?

zuhair ahmad berkata...

Jadi, air tu kena buang? Tak dikira membazir ke?

Najib Z berkata...

klau dh terminum mcm mne?

Najib Z berkata...

klau dh terminum mcm mne?

adzeem berkata...

Kalau minum kt kedai tibe2 ada semut mcm mana

adzeem berkata...

Kalau minum kt kedai tibe2 ada semut mcm mana

nuyu_pErt berkata...

Kan. Takan sebab semut seko air tu kena buang,,lagipun tade dalil

nuyu_pErt berkata...

Kan. Takan sebab semut seko air tu kena buang,,lagipun tade dalil