When I was 4 Yrs Old: My father is THE BEST
When I was 6 Yrs Old: My father seems to know everyone
When I was 10 Yrs Old: My father is excellent but he is short tempered
When I was 12 Yrs Old: My father was nice when I was little
When I was 14 Yrs Old: My father started being too sensitive
When I was 16 Yrs Old: My father can't keep up with modern time
When I was 18 Yrs Old: My father is getting less tolerant as the days pass by.
When I was 20 Yrs Old: It is too hard to forgive my father, how could my Mum stand him all these years.
When I was 25 Yrs Old: My father seems to be objecting to everything I do!
When I was 30 Yrs Old: It's very difficult to be in agreement with my father, I wonder if my Grandfather was troubled by my father when he was a youth.
When I was 40 Yrs Old: My father brought me up with a lot of discipline, I must do the same
When I was 45 Yrs Old: I am puzzled, how did my father manage to raise all of us
When I was 50 Yrs Old: It's rather difficult to control my kids, how much did my father suffer for the sake of upbringing and protecting us
When I was 55 Yrs Old: My father was far looking and had wide plans for us, he was gentle and outstanding.
When I became 60 Yrs Old: My father is THE BEST
Conclusion:
Note that it took 56 Yrs to complete the cycle and return to the starting point "My father is THE BEST "
Let's be good to our parents before it's too late and pray to Allah that our own children will treat us even better than the way we treated our parents.
Khamis, 23 April 2009
Rabu, 1 April 2009
Keadilan Islam
" Dalam perang Siffin, Khalifah Ali bin Abi Talib kehilangan baju besinya. Beberapa hari kemudian, Ali melihat baju besinya yang hilang itu di tangan seorang Yahudi. Ali berkata kepada Yahudi itu; " Baju itu adalah kepunyaanku. Aku tidak pernah memberikan atau menjualnya kepada sesiapapun."
Jawab orang Yahudi itu; " Tidak! Baju ini adalah kepunyaanku sejak dahulu." Baik Ali mahupun orang Yahudi itu masing-masing mempertahankan hak masing-masing. Akhirnya tidak juga dapat penyelesaian, maka keduanya sepakat pergi menemui hakim Syuriah untuk meminta penyelesaian secara jujur dan adil. Di situ, terjadilah dialog antara sang hakim dengan pihak pendakwa dan yang didakwa.
Ali berkata;"Baju besi yang ada di tangan orang Yahudi ini adalah kepunyaanku sejak dahulu." Hakim Syuriah berkata kepada orang Yahudi itu; "Bagaimana Ali telah menyatakan bahawa baju besi yang ada di tanganmu itu adalah miliknya?"
Jawab orang Yahudi itu; "Tidak, baju besi ini adalah kepunyaanku." Hakim Syuriah bertanya kepada Ali; "Apakah ada bukti di tangan Amirul Mukminin yang menunjukkan bahawa baju besi itu kepunyaan baginda?"
Jawab Ali;"Ada! Puteraku Hassan dan Hussain tahu betul bahawa baju besi itu kepunyaanku sendiri."
Hakim Syuriah berkata; " Kesaksian anak sendiri terhadap ayahnya tidak dapat diterima menurut hukum yang berlaku.." Selanjutnya, hakim Syuriah berkata; " Kerana Amirul Mukminin sendiri tidak boleh membuktikan dengan pengakuan dua orang saksi yang sah, maka aku memutuskan bahawa baju besi ini adalah milik orang yang memegang sekarang iaitu Yahudi tersebut."
Lalu hakim Syuriah menjatuhkan palunya sebagai tanda persidangan telah selesai.
Sementara Khalifah Ali bin Abi Talib walaupun sebagai Amirul Mukminin dia boleh mengambil tindakan atau sekurang-kurangnya memberikan tekanan kepada sang hakim untuk memenangkannya, tapi beliau tidak menempuh jalan itu. Dia tetap patuh kepada ketentuan hukum yang berlaku.
Adapun hakim Syuriah telah menunjukkan satu contoh bagaimana mestinya sikap seorang hakim yang harus mempertahankan keadilan hukum di atas segala-galanya. Adapun orang Yahudi tadi yang mempersaksikannya dalam mengalami kejadian tersebut merasa takjub dan hairan sekali melihat kepatuhan seorang pembesar tinggi terhadap ketentuan hukum, ketegasan pendirian seorang hakim dalam menegakkan hukum yang semuanya bersumber kepada unsur-unsur keadilan di dalam Islam. Terpesona dengan kejadian itu, orang Yahudi tersebut lantas turut memeluk Islam.
-------------------------------------------------------------------
Intipati dari kisah Khalifah Ali ialah:
1) Tidak ada keadilan selagi undang-undang manusia (Lord Reid) digunapakai sehingga digantikan dengan undang-undang syariah.
2) Menurut prinsip keadilan: tiada sesiapa mengatasi undang-undang.
3) Racist atau sentimen perkauman tidak ada dalam undang-undang islam. Keadilan mesti ditegakkan sebagai satu medan dakwah kepada non-muslim.
Wa'Allahualam..
Jawab orang Yahudi itu; " Tidak! Baju ini adalah kepunyaanku sejak dahulu." Baik Ali mahupun orang Yahudi itu masing-masing mempertahankan hak masing-masing. Akhirnya tidak juga dapat penyelesaian, maka keduanya sepakat pergi menemui hakim Syuriah untuk meminta penyelesaian secara jujur dan adil. Di situ, terjadilah dialog antara sang hakim dengan pihak pendakwa dan yang didakwa.
Ali berkata;"Baju besi yang ada di tangan orang Yahudi ini adalah kepunyaanku sejak dahulu." Hakim Syuriah berkata kepada orang Yahudi itu; "Bagaimana Ali telah menyatakan bahawa baju besi yang ada di tanganmu itu adalah miliknya?"
Jawab orang Yahudi itu; "Tidak, baju besi ini adalah kepunyaanku." Hakim Syuriah bertanya kepada Ali; "Apakah ada bukti di tangan Amirul Mukminin yang menunjukkan bahawa baju besi itu kepunyaan baginda?"
Jawab Ali;"Ada! Puteraku Hassan dan Hussain tahu betul bahawa baju besi itu kepunyaanku sendiri."
Hakim Syuriah berkata; " Kesaksian anak sendiri terhadap ayahnya tidak dapat diterima menurut hukum yang berlaku.." Selanjutnya, hakim Syuriah berkata; " Kerana Amirul Mukminin sendiri tidak boleh membuktikan dengan pengakuan dua orang saksi yang sah, maka aku memutuskan bahawa baju besi ini adalah milik orang yang memegang sekarang iaitu Yahudi tersebut."
Lalu hakim Syuriah menjatuhkan palunya sebagai tanda persidangan telah selesai.
Sementara Khalifah Ali bin Abi Talib walaupun sebagai Amirul Mukminin dia boleh mengambil tindakan atau sekurang-kurangnya memberikan tekanan kepada sang hakim untuk memenangkannya, tapi beliau tidak menempuh jalan itu. Dia tetap patuh kepada ketentuan hukum yang berlaku.
Adapun hakim Syuriah telah menunjukkan satu contoh bagaimana mestinya sikap seorang hakim yang harus mempertahankan keadilan hukum di atas segala-galanya. Adapun orang Yahudi tadi yang mempersaksikannya dalam mengalami kejadian tersebut merasa takjub dan hairan sekali melihat kepatuhan seorang pembesar tinggi terhadap ketentuan hukum, ketegasan pendirian seorang hakim dalam menegakkan hukum yang semuanya bersumber kepada unsur-unsur keadilan di dalam Islam. Terpesona dengan kejadian itu, orang Yahudi tersebut lantas turut memeluk Islam.
-------------------------------------------------------------------
Intipati dari kisah Khalifah Ali ialah:
1) Tidak ada keadilan selagi undang-undang manusia (Lord Reid) digunapakai sehingga digantikan dengan undang-undang syariah.
2) Menurut prinsip keadilan: tiada sesiapa mengatasi undang-undang.
3) Racist atau sentimen perkauman tidak ada dalam undang-undang islam. Keadilan mesti ditegakkan sebagai satu medan dakwah kepada non-muslim.
Wa'Allahualam..
Langgan:
Catatan (Atom)